Opinii şi stiri din judet si informatii de interes national
joi, 12 decembrie 2024

Afla de ce sunt eficiente anvelopele de iarna atunci cand temperatura scade

Zapada, gheata, carosabilul umed si temperaturile scazute sporesc de sase ori probabilitatea producerii accidentelor rutiere pe timp de iarna decât în timpul verii. În medie, 55% din accidentele din trafic se datoreaza conditiilor de iarna.

Pentru anvelope, iarna nu începe odata cu prima zapada sau gheata, ci atunci când temperatura atmosferica scade sub 7 0C . La aceasta temperatura, compusii anvelopelor de vara devin rigizi si astfel aderenta anvelopelor pe suprafata carosabila se diminueaza considerabil.

Compusii plastici din compozitia caii de rulare ai anvelopei de iarna sunt flexibili la temperaturi scazute; designul complet diferit al caii de rulare contine un sistem complex de striatii pentru a obtine o aderenta maxima. La 50 km/h distanta de frânare pe un drum acoperit cu zapada e de 43 de  m daca autovehiculul este echipat cu anvelope de vara, respectiv de 35 m daca e echipat  cu anvelope de iarna. Diferenta de 8 m poate fi esentiala pentru evitarea unui accident.

Forta de tractiune pe zapada a anvelopelor de vara e cu 45 % mai mica decât cea a anvelopelor de iarna. Riscul producerii fenomenului de acvaplanare scade considerabil în cazul utilizarii anvelopelor de iarna atunci când carosabilul este ud sau acoperit cu zapada  si gheata aflata în proces de topire. Daca drumul este acoperit cu gheata, la doar 30 km/h, vehiculul echipat cu anvelope de vara frâneaza în 68 de metri, în timp ce în cazul anvelopelor de iarna, frânarea este de 57 de metri. Diferenta de 11 m, precum si pierderea controlului asupra directiei, ce apare frecvent în absenta anvelopelor de iarna, pot cauza multe accidente.

Tot din motive de siguranta, e recomandabila schimbarea pneurilor mai vechi de 6 ani, chiar daca banda de rulare se afla înca în stare buna.

Iata de ce, prin Ordonanta Guvernului nr. 5/2011, a fost introdusa obligativitatea dotarii cu anvelope de iarna, definite astfel: ” anvelope omologate conform Directivei 92/23/CE a Consiliului din 31.03.1992, privind pneurile autovehiculelor si ale remorcilor acestora”.  Conform Directivei, precum si a Regulamentelor nr. 30 si nr. 54  CEE-ONU, pentru a fi acceptate ca anvelope de iarna, acestea trebuie sa fie inscriptionate cu unul  dintre simbolurile: ”M+S”, ”M.S.”, ”MS” sau ”M&S”.

Conduceti preventiv, adaptati permanent deplasarea în functie de conditiile de trafic,  conditiile atmosferice, calitatea drumului si,  mai ales …  respectati partenerii de trafic si regulile de circulatie.

Drum bun!

SEFUL SERVICIULUI POLITIEI RUTIERE Maramures

Comisar Dorin Gherman

 

Lăsaţi un răspuns