PROIECT. In cursul anului 2008 – 39.000 de oameni au murit in Europa in accidente rutiere. Copii, adolescenti si tineri din Uniunea Europeana (UE) si-au pierdut viata in astfel de conditii, astfel ca UE a adoptat legi care au scopul de a reduce numarul si gravitatea consecintelor evenimentelor rutiere in anii urmatori. Toate propunerile si modificarile legislative au fost prinse in Carta sigurantei rutiere, proiect sustinut de Serviciul Politie Rutiere (SPR) Maramures. Pentru atingerea obiectivului scontat, SPR face apel la cetateni sa sprijine actiunile de siguranta pe drumurile publice.
Aceste masuri au fost luate la solicitarea Parlamentului European si a Consiliului de Ministri si fac parte din al treilea „Program de Actiune pentru Siguranta Rutiera”, adoptat de Comisia Europeana in 2003. Programul are obiectivul de a reduce, in perioada 2001 – 2010, cu 50 % numarul deceselor de pe drumurile europene, fiind aplicat si in Romania.
Permis de conducere european
Comisar Dorin Gherman, seful SPR Maramures vine cu lamuriri privind asplicarea acestui program la nivelul judetului.
Din 2013 toate permisele de conducere noi sau inlocuite vor avea formatul european, acela al unei carti de credit. Noul format va inlocui cele peste 110 modele diferite existente in statele membre UE. Aceasta masura va impiedica „turismul pentru permise de conducere”, soferii care au permisul anulat intr-o tara UE nemaiputand sa conduca in celelalte tari membre. Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul European in 2006.
Standarde crescute pentru infrastructura de transport
Anul trecut Parlamentul European a adoptat o directiva ce promoveaza standarde europene pentru gestionarea infrastructurii de transport. In prezent, standardele pentru siguranta drumurilor si intretinerea indicatoarelor rutiere sunt foarte diferite de la o tara la alta. Conform noii directive, statele UE trebuie sa se asigure ca drumurile in lucru sunt semnalizate corespunzator. In plus, directiva contine reguli noi privind parcarile, evaluari ale sigurantei rutiere, inspectiile pentru siguranta si receptiile lucrarilor executate pe partea carosabila.
Protectie pentru pietoni si biciclisti
Pentru a reduce num?rul pietonilor si biciclistilor raniti pe drumurile publice, Parlamentul European a introdus standarde mai stricte privind siguranta autovehiculelor (de exemplu, prin noile sisteme de franare si de protectie frontala). In fiecare an 8000 de pietoni si biciclisti mor in accidente rutiere in U.E., iar 300.000 sunt raniti. Noua lege a intra in vigoare in noiembrie 2009.
Masini mai sigure
Tot pentru ameliorarea sigurantei rutiere, Parlamentul European a sprijinit un proiect al comisiei europene privind masinile „inteligente”. Obiectivul proiectului este folosirea noilor tehnologii pentru cresterea sigurantei si a eficientei autovehiculelor, de exemplu prin controlul electronic al stabilitatii (ESC – electronic stability control)
Delictele comise in strainatate, pedepsite in tara de origine
Parlamentul European a adoptat in 2008 legi conform carora soferii vor fi penalizati pentru abaterile comise in strainatate. Noile reguli se refera la depasirea vitezei legale, conducerea in stare de ebrietate, nefolosirea centurii de siguranta si neoprirea la culoarea rosie a semaforului.
Sistemele inteligente de transport
In aprilie 2009, Parlamentul European a sprijinit propunerea implementarii in U.E. a „sistemelor inteligente de transport” ce au ca scop imbunatatirea sigurantei rutiere si reducerea aglomeratiei si a poluarii. Propunerea include sistem de taxare electronica pe autostrazi, sisteme de supraveghere a traficului prin GPS si sisteme ce alerteaza serviciile de urgenta in cazul in care soferul este inconstient in urma unui accident. Parlamentul european va vota aceste legi noi, dupa ce Consiliul isi va fi prezentat modificarile.
Carta sigurantei rutiere: o responsabilitate comuna
Pentru obtinerea unor rezultate optime de crestere a sigurantei rutiere, este importanta si implicarea societatii. Carta sigurantei rutiere elaborata de Comisia Europeana, cere societatii civile sa se implice in cresterea gradului de siguranta pe drumurile publice, in organizarea de campanii, cursuri de conducere preventiva a autovehiculelor pentru angajati si imbunatatirea infrastructurii.
Peste 1350 de organizatii s-au înscris deja in acest proiect.