Comisia de heraldica nu mai lucreaza pentru ca membrii ei nu au fost remunerati
Majoritatea administratiilor locale din Maramures nu au steme. Dintre cele 76 de unitati administrativ- teritoriale din judet, doar muncipiile Baia Mare si Sighetu Marmatiei, precum si comuna Farcasa au stemele aprobate de Comisia de Heraldica. In cazul altor administratii, documentele au fost intocmite sau sunt in stadiu de proiect, situatie care stagneaza dupa ce Comisia de Heraldica si-a incetat activitatea pe motiv ca membrii acesteia nu au fost remunerati.
Prima stipulare legislativa a necesitatii existentei unei steme pentru fiecare judet sau localitate din Romania a aparut in anul 1992, cand a intrat in vigoare Legea 102, prin care erau stabilite si aprobate stema si sigiliul statului. In textul acestei legi, era prevazut ca autoritatile publice isi pot elabora insemne heraldice si sigilii proprii. Acest act normativ a fost urmat, un an mai tarziu, de aparitia unei hotarari de guvern privind normele metodologice care stabileau modul in care trebuie produse si folosite stemele judetelor, municipiilor, oraselor si comunelor. Ulterior, dupa zece ani, in 2003, aceasta hotarare de guvern a fost abrogata si inlocuita cu HG 25, care, la randul ei, stabilea o serie de reguli pentru elaborarea stemelor. Acest act normativ sta la baza actiunii demarate la nivelul judetului pentru realizarea stemelor fiecareia dintre cele 76 de unitati administrative. Conform prevederilor legislative, printr-un ordin al prefectului, s-a constituit o comisie de heraldica formata din specialisti in istorie, arhivistica si etnografie. Pani acum doar trei administratii locale au rezolvat problejma insemnelor, avand sterma finalizata.
Zilele trecute, la una dintre intalnirile cu autoritatile judetene, Emilian Pop, primarul comunei Sacalaseni a tras un semnal de alarma privind lipsa stemelor. „Este rusinos ca suntem printre ultimele judete la capitolul steme. Lucrez la proiectul stemei de 6 ani si tot nu avem inca stema. Nu este normal sa lucrez la acest proiect mai mult decat pentru un proiect de finantare european. Trebuie gasita o comisie si pusa sa lucreze” , a declarat Pop.
Sandu Pocol, prefectul judetului a subliniat ca seinc earca rezolvartea situatiei si, in acest sens a solicitat rapoarte de la fiecare administratie locala, pentru a verifica stadiul documentelor.